aktualnosci-lista.png

Ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod pracowników call center

05 lutego 2021

Ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod pracowników call center

Informujemy o kolejnym sposobie działania oszustów podszywających się pod pracownika Call Center z tzw. „działu technicznego”. W takim przypadku nr telefonu, z którego dzwoni oszust, wyświetla się Klientowi jakby rzeczywiście pochodził z Call Center danego banku. Tego typu sposób działania sprawców jest znany i można o nim przeczytać w internecie, np. na stronach Związku Banków Polskich (oszuści również podszywają się pod pracowników ZBP, szczegóły TUTAJ)

Poniżej prezentujemy schemat z jakim postępuje oszust:

Kim jest dzwoniący?

Klienci wskazują, że jest to mężczyzna ze wschodnim akcentem. Podaje się, za pracownika „działu technicznego”.

Na czym mu zależy?

• Chce być wiarygodny.
Dlatego podszywa się pod nr telefonu infolinii, wyjaśnia, że wszystko notuje i informuje, że rozmowa jest nagrywana.
• Zapewnia, że troszczy się o bezpieczeństwo pieniędzy na rachunku.
Przedstawia Klientowi, że doszło do włamania na jego konto i usiłowania dokonania przelewu. Informuje, że sprawa dotyczy wielu osób, u których doszło do włamania i dlatego dzwoni w tej sprawie również do Klienta. Pyta o dowód tożsamości, o jego zwyczaje podczas dokonywania zakupów np. jak często dokonuje transakcji w internecie, czy pobiera potwierdzenia zakupów kartą.
• Prosi o zgodę na instalację aplikacji zewnętrznej tzw. zdalny pulpit, np. TeamViewer.
Uzasadnia, że to dla zabezpieczenia konta, bo bez zgody Klienta nie może na nie wejść.
Gdy Klient odmawia, oszust informuje, że za ewentualne kradzieże z rachunku będzie odpowiedzialny sam Klient.
• Wypytuje o poufne informacje, które mają pomóc oszustowi w zalogowaniu się do rachunku, a także prosi o dane karty płatniczej.

Do czego może doprowadzić poddanie się manipulacji?

Oszustom zwykle zależy na tym, by okraść swoją ofiarę, a czasem nawet zawierają zobowiązania w imieniu Klienta. Ten dowiaduje się o tym dopiero, gdy dostaje wezwanie do zapłaty za kredyt, o który Klient nie wnioskował.

                                                      Ostrzegamy przed oszustami podszywającymi się pod pracowników call center - zdjęcie w treści aktualnosci

Poniżej zalecenia dla Klientów w sytuacji, gdy zadzwoni osoba podająca się za pracownika „działu technicznego” i wypytuje o poufne dane:

• Rozłączyć się.
• Upewnić się, że istotnie połączenie zostało przerwane.
• Zadzwonić do Banku na nr telefonu dostępny na stronie internetowej Banku i przedstawić sprawę.
• Zgłosić sprawę organom ścigania, jeśli ujawnił poufne informacje o sobie lub zainstalował aplikację wskazaną przez oszusta.
• Przed ponownym korzystaniem z bankowości internetowej – przy użyciu nowych środków dostępu – należy upewnić się, że urządzenie, z którego korzysta jest wolne od wszelkich podejrzanych instalacji oraz zabezpieczone aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.